خرید از سراسر دنیا


» معرفی اصطلاحات رایج در برنامه نویسی

معرفی اصطلاحات رایج در برنامه نویسی

معرفی اصطلاحات رایج در برنامه نویسی


اگر بخواهیم یک وبسایت را از صفر طراحی کنیم. بدون اینکه به برنامه نویس خود بگوییم از یک سایت دیگر تقلید کند و کپی برداری انجام دهد, آنگاه اولین گام برای انجام این کار صحبت کردن با یک طراح تجربه کاربری است.


طراح تجربه کاربری UX Designer


این طراح کارش را با سوال پرسیدن از شما آغاز میکند. او میخواهد بداند که اگر سایت شما یک وبلاگ است تقریبا چند کلمه بصورت میانگین در هر مقاله قرار میگیرد. با دانستن این موضوع میتواند یک شماتیک از یک صفحه مقاله و صفحه بندی آن را طراحی کند. او تعیین میکند که اندازه فونت چقدر باشد و فاصله بین سطر ها چقدر باشد. حالا یک wireframe طراحی میکند. با استفاده از یک مداد سیاه هم میتواند این کار را انجام دهد. گاهی نیز از کامپیوتر بهره میبرد.



وایرفریم wireframe


معمولا خاکستری رنگ هستند. محل قرار گرفتن عکس, پاراگراف ها و دیگر اجزا در صفحه را مشخص میکنند. این طرح از لحاظ ابعاد کاملا دقیق است اما هیچگونه رنگ آمیزی ندارد. رنگ آمیزی بر عهده فرانت اند دولوپر است.



پروتوتایپ prototype


طراح تجربه کاربری پس از طراحی وایرفریم ها, آنها را کنار هم قرار میدهد و ترتیب آنها را میچیند. مثلا اینکه پس از کلیک کردن روی یک دکمه, کاربر به کدام صفحه برود. برای پروتوتایپینگ هم از کاغذ میتوان استفاده کرد که به آن paper prototyping میگویند هم از نرم افزارهای تخصصی مانند Adobe Xd یا Axure RP استفاده میشود.


طراح رابط کاربری UI Designer


پس از پروتوتاپینگ, طرح به دست طراح رابط کاربری میرسد. او رنگ بندی را انجام میدهد و برای انجام استایل دهی از kit ها یا همان بسته های آماده استفاده میکند. شرکت گوگل این بسته را بصورت رایگان در نرم افزار Adobe Xd قرار داده تا طراحان بتوانند اپلیکیشن های ios , اندروید یا وب را راحت طراحی کنند.


فرانت اند دولوپر Front-End Developer


پس از پایان طراحی, طرح, کدنویسی میشود. تبدیل یک طرح گرافیکی که در فتوشاپ یا Adobe Xd انجام شده به کد های html و css و جاوا اسکریپت, توسط فرانت اند دولوپر انجام میشود. در این بخش برنامه نویسی با تکنولوژی های بسیار متفاوتی انجام میشود. هر فرانت اند دولوپر فقط میتواند یک فریمورک را انتخاب کند. زیرا یادگیری کار کردن با هر فریمورک ممکن است چند سال طول بکشد. تعداد فریمورک ها زیاد است. مثلا Angular و Vuejs و Reactjs و Nextjs و Gatsbyjs و ...


بک اند دولوپر Back-End Developer


کدهایی که مربوط به ذخیره اطلاعات در پایگاه داده ها database باشند توسط بک اند دولوپر توسعه داده میشوند. این برنامه نویس با امنیتی که ایجاد میکند از ورود هکر ها جلوگیری میکند. زبان های بک اند php و asp.net و node.js و python و ... هستند. جالب است بدانید زبان جاوااسکریپت میتواند هم فرانت اند و هم بک اند را پوشش دهد و با یک زبان شما تمام سایت را طراحی کنید که به آن MERN میگویند که مخفف MongoDB و Expressjs و Reactjs و Nodejs است. به فردی که تمام سایت را کدنویسی میکند Full Stack Developer میگویند.


بک آفیس Back Office


به کدهایی گفته میشود که محاسبات یا عملیات پشت صحنه را انجام می دهند. فرض کنید یک برنامه نویس فرانت اند در حال توسعه یک نرم افزار حسابداری مانند کیف پول الکترونیک برای بانکداری الکترونیک است. او زمان نسبی کمتری را برای زیبا سازی ظاهر این نرم افزار صرف میکند, بیشتر زمانش را صرف نوشتن توابع میکند تا داده ها به دور از چشم مشتری, در پشت صحنه رد و بدل شوند و فقط نتیجه نهایی این محاسبات به مشتری نمایش داده شود. ممکن است این نتیجه, نموداری از داده های فراوان باشد. شاید هم یک جدول باشد که قابلیت فیلتر کردن اطلاعات از کم به زیاد یا از زیاد به کم را دارد.


فرانت آفیس Front Office


بر خلاف بک آفیس, فرانت آفیس داده ها را کاملا به مشتری نمایش میدهد. مثلا در سایت دیجیکالا وقتی یک کالا انتخاب میشود در سبد کالا نیز نمایش داده میشود. اینجا محاسبات پشت صحنه وجود ندارد.


سپاس از مطالعه شما !



فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده